شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

اختلالات اينترنت موبايل گريبانگير مشترکان/ ناکامي نسل3 در ايران

3g

چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱:۰۰


حدود ?ماه از کارت زردي که سازمان تنظيم مقررات براي بي‌کيفيت بودن شبکه هاي موبايل به اپراتورها داد مي گذرد اما هنوز اختلالات باقي است و وعده‌هايي که براي بهبود اين شرايط داده شده هيچ يک محقق نشدند.

وايمکس نيوز - 10 ماه از اولين اعلام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي ارائه مجوز نسل سوم و چهارم موبايل به اپراتورهاي تلفن همراه مي گذرد اما شواهد نشان مي دهد که اين فناوري همچنان ناپايدار است و در بسياري از مناطق کشور، اختلالات توسعه اي براي اين سرويس، گريبان مکالمات را نيز گرفته است.

علاوه بر قطع و وصلي هاي گاه و بيگاه، از دسترس خارج شدن، خط رو خطي و قطعي حين مکالمه و اشغالي، پيغام هاي خطا در شماره گيري و به طور کل اختلالات در آنتن دهي، آنچه اين روزها نمود بيشتري در اختلالات دارد عدم پايداري شبکه هاي موبايل اپراتورها است که باعث شده مشترکان در يک زمان در يک منطقه داراي پوشش 3G باشند و درزمان ديگر در همان منطقه حتي پوشش 2G هم نداشته باشند؛ اين عدم پايداري باعث شده است که اتصال به اينترنت موبايل برخي مواقع با  GPRS و در برخي مواقع با 3G و 4G و يا هيچکدام اتفاق بيافتد اما در هر صورت مشترک بابت اين اتصال ناپايدار مجبور به پرداخت هزينه اينترنت خواهد بود.

مشکلاتي که مشترکان با آن درگيرند

مهمترين ويژگي و خصيصه نسل هاي سوم و چهارم موبايل را شايد بتوان دسترسي به اينترنت پرسرعت در حال حرکت عنوان کرد و به اين خاطر است که با اعلام ورود اين فناوري به کشور، بسياري از کاربران موبايل گوشي هاي خود را به اسمارت فون تغيير دادند اما با وجود اخطارهايي که رگولاتوري به عنوان نهاد نظارتي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات پاييز سال گذشته به اپراتورهاي موبايل داد و در مقطعي نيز اعلام کرد که علاوه بر کارت زرد، کارت قرمز نيز در صورت نياز به اين خدمات دهندگان ارائه خواهد شد، همچنان اوضاع نسل سوم و چهارم موبايل و به طور کل شبکه دسترسي به اين فناوري خوب نيست و مشترکان با اختلال مواجه هستند. با اين وجود در اين زمينه رگولاتوري نيز اظهارنظري نکرده و از کارت زرد و قرمز و اخطار نيز خبري نيست.

مشترکان دو اپراتور همراه اول و ايرانسل که در اتصال به اينترنت و قطعي حين مکالمه اتفاق نظر دارند مي گويند: سيم کارتهايشان در مقاطعي از زمان از دسترس خارج مي شود و مجددا آنتن بر روي گوشيهايشان ديده مي شود؛ از طرفي آنتن دهي نسل سوم بر روي گوشي و دسترسي به اينترنت ناپايدار است و اين باعث مي شود هزينه هاي ناخواسته بابت اتصال به اينترنت پرداخت کنند؛ جالب اينجاست که در مکان‌هايي که تا پيش از اين، صفحه موبايل مشترک کلمه نسل سوم را نشان مي داد و مشترک مي توانست از اينترنت موبايل استفاده کند هم اکنون به GPRS تغيير يافته و اينترنت موبايل به کندي حرکت مي کند.

پوشش موبايل درحال حرکت، در جاده ها و اماکن عمومي مانند مترو نيز کماکان مانند سابق است و اين درحالي است که پوشش جاده اي و اماکن عمومي شهري از جمله تعهدات اپراتورهاي موبايل در ارائه سرويس نسل دوم تلفن همراه بود اما با وجود ارائه خدمات نسل سوم، همچنان اين مشکل وجود دارد.

مشترکان معتقدند که برخلاف آنچه که در سايت رسمي اپراتورهاي موبايل در مورد شهرها و مناطق تحت پوشش ديده مي شود پوشش اين خدمات، در اغلب موارد ناقص است و طي چند ماه گذشته پيشرفتي در سرويس دهي به مشترکان احساس نمي شود و به نظر مي رسد توسعه اين شبکه ها متوقف شده است.

اختلالات در کدهاي دستوري براي فعال سازي خدمات، کندي شبکه هاي پيام رسان داخلي و خارجي و عدم اتصال به اينترنت از ديگر مواردي است که به نظر مي رسد به مشکلات فني شبکه اپراتورها مربوط مي شود.

ناکامي نسل 3؛ برنامه ريزي براي نسل 5

ارائه نسل سوم تلفن همراه توسط اپراتورهاي اول، دوم و سوم در حالي با مشکلات گوناگون همراه است و ناکام مانده که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات عزم خود را براي بومي سازي نسل هاي بالاتر موبايل يعني نسل 5 تلفن همراه جزم کرده است.

در هفته اي که گذشت اين وزارتخانه با مسئوليت پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، همايش راهکارهاي نسل پنجم موبايل را برگزار کرد و مطالعات براي ورود به نسل پنجم موبايل را براي 5 سال آينده کليد زد؛ مسئولان وزارت ارتباطات وعده دادند که اين فناوري را به صورت بومي در کشور پياده سازي کنند؛ اين موضوع با توجه به اقدام وزارت ارتباطات براي ارائه مجوز سريع و بدون برنامه ريزي نسل سوم و چهارم موبايل که براي جا نماندن از تکنولوژي صورت گرفت، برنامه ريزي شده تا اين بار بدون عجله و فرهنگسازي، تکنولوژي به کشور وارد نشود.

رئيس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، ايران را اولين کشور در منطقه عنوان کرد که وارد فاز مطالعاتي نسل پنجم موبايل شده، چيزي که در گذشته براي نسل دوم موبايل نيز در منطقه اتفاق افتاد؛ اما عقب ماندگي در حوزه موبايل نسل سوم به دليل انحصار چندين ساله اي که به اپراتور رايتل داده شد، مسئولان را وادار کرد بدون مقدمه، مرداد 93 اجازه ارائه خدمات نسل سوم و چهارم را به دليل جاماندن از اين فناوري، به اپراتورهاي اول و دوم تلفن همراه بدهند.

توضيحات يکي از اپراتورها در مورد اختلالات

سعيد عسگري -مدير روابط عمومي اپراتور همراه اول وجود اختلالات اينچنيني را تاييد نکرد و گفت: شبکه همراه اول در هرجايي که پوشش 3G داشته باشد اين پوشش پايدار بوده و از نظر فني امکان ندارد که پوشش شبکه در ساعتي کامل و در ساعت ديگر وجود نداشته باشد؛ مگر اينکه به صورت موردي در سايتي با اختلال رو به رو شويم که موضوع کاملا متفاوت خواهد بود.

وي در مورد گزارشهاي مردمي از بروز افزايش اختلالات و نارضايتي از کيفيت موبايل تاکيد کرد: گزارش هاي مردمي به سامانه 9990 تغيير خاصي نسبت به گذشته نداشته و تغييري در تعداد تماس به اين سامانه و نوع شکايت مشترکان گزارش نشده است که حاکي از مشکلات و اختلالات باشد.

عسگري با بيان اينکه تست شبکه هم به صورت اتوماتيک و هم به صورت خياباني صورت مي گيرد از توسعه نسل سوم شبکه ارتباطات سيار در حدود 156 شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: ميزان مناطق تحت پوشش نسل سوم که در نقشه همراه اول مشخص شده به معناي پوشش منطقه اي و نه خياباني و براساس رنگ بندي اعلام شده است.

مجلس اختلالات را پيگيري مي کند

رمضانعلي سبحاني فر - نماينده مجلس شوراي اسلامي درباره اختلالات تلفن همراه از نارضايتي مردم در اين زمينه خبر داد و گفت: مدتي است که کيفيت تلفن همراه مشکلات واضحي دارند و ما شاهد قطعي و اختلال در مکالمات تلفن همراه اپراتورهاي مختلف هستيم.

وي با بيان اينکه به عنوان نمايندگان مجلس اين موضوع را دنبال کرديم ادامه داد: براساس اعلام وضعيت صورت گرفته، مشخص شده که اپراتورهاي موبايل در يک دوره گذر به نسل هاي جديد ارتباطي هستند و نيز اجراي طرح رومينگ ملي را در برنامه دارند که اين دو موضوع باعث ايجاد اختلال در سرويس دهي اين اپراتورها شده است.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: وزارت ارتباطات نبايد قول بهمن ماه را براي حل اين مشکلات به مردم مي داد؛ چرا که اين اپراتورها در مهرماه مجوز اصلي خود را دريافت و در بهمن ماه تقريبا نسبت به سرويس دهي نسل سوم اقدام کردند، به همين دليل نبايد با وعده رفع مشکلات در بهمن ماه، مشترکان را اميدوار مي کرديم.

وي با بيان اينکه پس از تغييرات و توسعه زمان زيادي نياز خواهد بود تا سرويس اپراتورهاي موبايل در هر استاني به پايداري نهايي برسد خاطرنشان کرد: بسياري از مردم به نمايندگان در رابطه با مشکلات اختلال و آنتن دهي اعتراض کردند.

سبحاني فر با تاکيد براينکه موضوع اختلالات و قطعي‌ها را بررسي و پيگيري مي کنيم، افزود: از رگولاتوري نيز خواسته ايم در اين زمينه توضيحات خود را ارائه کند که البته گفته مي شود اغلب اين مشکلات فني به دليل تغيير تکنولوژي است.  

عذرخواهي معاون وزير براي اختلالات موبايل

همه اينها در حالي است که چندي پيش علي اصغر عميديان -معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه براي نسل پنجم موبايل بايد از زيرساختهاي اپراتورها در نسل سوم و چهارم موبايل استفاده کنيم درباره دلايل اختلالات موبايل گفته است: کمتر از يک سال است که مجوز نسل سوم را به اپراتورها داده ايم و از آنجايي که هر نسل تلفن همراه براي شکوفايي 10 سال زمان نياز دارد نمي توان توقع زيادي از اپراتورهاي موبايل در اين مقطع کوتاه داشته باشيم.

وي گفت: اختلالات شبکه هاي موبايل را مي پذيريم؛ اگرچه اپراتورها با توجه به حجم سرمايه گذاري در حال توسعه در اين بخش هستند اما رگولاتوري نيز با برگزاري جلسات کارشناسي با حضور اين اپراتورها، تاکيد دارد که کيفيت بايد به حد مطلوب برسد.

رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينکه قبول داريم مشکل وجود دارد ادامه داد: اپراتورهاي موبايل در اول راه و با تمام توان درحال تلاش هستند و از طرفي انتظارات از آنها زياد است، با اين وجود ما از مردم به خاطر اين مشکلات عذرخواهي مي کنيم.

البته تلاش براي دريافت اظهارنظر در مورد برخورد رگولاتوري با اختلالات با توجه به اخطارهايي که سال گذشته به اپراتورها داده شده و آخرين گزارش عملکردي در اين باره، بي نتيجه ماند و علي اصغر عميديان معاون وزير ارتباطات درحاشيه همايش راهکارهاي نسل پنجم موبايل، برغم آنکه براي پاسخ به رسانه تصويري محدوديت زماني نداشت اما سوالات به رسانه هاي رسمي و خبرگزاري ها را به دليل نداشتن وقت، بي پاسخ گذاشت؛ در همين حال از سوي روابط عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز، شرايط گفتگو با معاونت نظارت رگولاتوري، با وجود سعي بسيار، فراهم نشد.

 

گزارش از معصومه بخشي پور

منبع : مهر

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو